A sporttévék hatalmi játékai
2006.05.20. 10:18
A Sport Klub megjelenésével és az Eurosport 2 feltűnésével immár ötre nőtt a Magyarországon látható sportcsatornák száma: kérdéses, hogy a nem túl tág piacon elfér-e ennyi, csak sportműsorokra szakosodott adó. Utánanéztünk, mi a helyzet a puskaporszagú sporttévés fronton. (Az Origo írása.)
Előbbi főleg nyáron lesz rendkívül keresett, hiszen csak ezen az adón adják majd a futballvébé meccseit - akkor viszont rengeteg férfiember indul kétségbeesve keresni egy helyet, ahol sör mellett megnézheti ezeket. A Sport Klub szeretné megszerezni a vezető európai futballbajnokságok mérkőzéseinek közvetítési jogát, de ezek egyelőre a Sport Tv birtokában vannak - ment is az üzengetés az elmúlt héten. Utánanéztünk, mi a helyzet a puskaporszagú sporttévés fronton.
Az RTL és a Sport Tv eddig nem zavarta egymás köreit
Az emberek nem szeretik előre tudni, hogy a hetedik percben szöglet utáni kavarodás után esik egy gól, négy percre rá szabadrúgásból, balról jön az egyenlítés, a félidő vége előtt pedig csúnya könyöklésért kiállítják a legnagyobb sztárt - hacsak nem vb-döntőről, hatalmas, emlékezetes csatákról van szó, jobb szeretik élőben nézni a meccseket. Erre (is) büszke a Sport Tv, hiszen jelenleg ott a német, a spanyol, az angol, az olasz bajnokság meccseinek közvetítési joga. Élőben a Sport1 és Sport2 adja ezeket a rangadókat, míg az újonnan indult rivális csak felvételről sugározhatja a Barcelona vagy az Arsenal mérkőzéseit.
A Sport1 2000 októberében indult, majd 2004 szeptemberében startolt a Sport2. "Erre főképp azért volt szükség, mert - az angolt kivéve - a futballbajnokságok zöme három napra koncentrálódik, így olyan hétvégék is akadtak, hogy 5-10 meccset kellett 'kidobni', mivel nem fértek be a műsorba. Közben bejött az NHL, az amerikai futball, úgyhogy sikerült értékes tartalommal megtölteni a Sport2-t is" - informál Horvát János, a tévé elnöke. Talán sokan emlékeznek még, eleinte a Sport1 is fizetős csatorna volt, de technikai okok miatt (túl sokan nézték illegálisan, kvázi ingyen) váltani kellett. A német modell szerint például a nézők külön fizetnek, ha spanyol bajnokit akarnak nézni, más a csomag ára, ha olasz bajnoki meccseket is szeretnének, tehát ott prémiumcsatornákon fogható sok sportos tartalom.
A Sport Tv-ben 25 százalékos tulajdonnal bír a UPC, 75 százalék pedig egy Great Investment Limited nevű külföldi befektető cégé. Ha nagyüzem van - jelentős hazai sportesemény esetén - akkor nemritkán 100-150 embert is foglalkoztatnak. Főműsoridőben a műsor többsége első sugárzású, azaz a tévét bekapcsoló ember gyakran találkozhat élő vagy új anyaggal. A Sport1 majdnem 50 százalékos lefedettséggel bír országosan, ugyanakkor a Sport2 körülbelül a háztartások 35-40 százalékában van jelen.
Ami talán sokakat érdekel, hogy melyik meccs, eseménysorozat mennyit ér. A legdrágább az angol bajnokság, ezt követi a spanyol, olasz, majd a német bajnoki sorozat, a francia kedvezőbb árú (bár olcsónak ez sem mondható). A nagyobb események sportügynökségek kezében vannak, ezek értékesítik - és gyakran nem is ugyanabban az országban működnek. Az ár változó, befolyásolja a sugárzás módja, a lefedett terület, hogy hány háztartásba jut el majd az esemény. Az NBA például saját szervezeten keresztül értékesíti a meccseket, sorozatokat, pontos, komoly statisztikákat kér - és az ár ebben az esetben másodlagos, mert annál fontosabb, hogy hány háztartásba jut el a műsor. Magyarán, még ha egy pár százezer nézővel rendelkező, kis kábelcsatorna anyagilag ráígérne is, aligha kapná meg a jogokat egy naggyal szemben.
A Bajnokok Ligája meccseit is csomagban lehet megvenni: a 2006-2007-ben - és az azt követő két szezon során - az első választás joga az MTV-é lett (egyes csomag), de élőben adhat meccset és összefoglalókat a Viasat 3 is (kettes csomag), azaz a kevesebbet fizető utóbbi sem járt rosszul, hiszen előre senki meg nem mondja, hogy a Real-Bayern vagy a Liverpool-Milan lesz a látványosabb, izgalmasabb összecsapás. A sportcsatornák ezen a fronton egy szempontból viszont előnyben vannak a minden percet gondosan beosztó, nagy kereskedelmi tévékkel szemben, ahol érthetően fontosabb egy kétmilliós nézettségű, napi szappanopera, mint egy férfiak százezrei által várt meccs: a hosszú sportesemények néha kiszámíthatatlanok. Bokszban a megrendítő, mindent eldöntő pofon jöhet az első menetben is (és marad hatvanpercnyi adásidő), a nagyobb versenyeknél meg órás csúszások is lehetnek, a fociban pedig a hosszabbításokra is figyelni kell (kupameccseknél akár 40-50 perccel is hosszabb lehet a közvetítés, mint egy sima továbbjutó esetében).
A jogok általában három évre szólnak, de vannak évre szólóak is - ezek persze mind szezonjogok, azaz nem naptári évre szólnak, hanem ősztől tavaszig. Tudni kell, hogy igen komoly feltételek vannak, az eladó sok mindent kiköt: ha egy sorozat főszponzora egy adott autómárka, akkor például a meccs szünetében semmiképp nem lehet egy másik kocsi reklámspotját leadni. Ilyen sorozat a Bajnokok Ligája, a BL a hirdetési közeget is meghatározza.
"Egészen eddig az RTL és a Sport Tv nem zavarta egymás köreit. Mostantól immár öt sporttévé van a piacon, de szerintem ennyi még el is fér. Reklámszempontból érdekesség, hogy a Sport1 és Sport2 reklámidejének kétharmadát az RTL-hez kötődő R-Time értékesíti" - teszi hozzá Horvát János. A reklámokkal az új helyzetben sem lesz gond a közeljövőben, hiszen a reklámidőt akkor is ki kell fizetnie a média-kereskedőháznak, ha nem értékesíti az időt. Reklámozók pedig jönnek sorra, persze nem mosópor és sampon villan fel a meccsek végén, inkább dezodor, sportszerek, autók.
Kétmilliárd a jogokra
A jogokra a Sport Tv évente körülbelül kétmilliárd forintot költ, így a vezetőség joggal ingerült, ha a rivális azzal reklámozza magát, hogy náluk van az Arsenal vagy a Barcelona meccseinek a joga. "Az élő bajnoki és kupameccseket a Sport Tv adhatja, miközben a Sport Klub az említett két klub mellett a Liverpool Tv-vel kötött szerződést, viszont a szombati meccset legkorábban hétfőn adhatják: muszáj betartani a 24 vagy 36 órás csúszást. Különben egy-egy egyesület saját tévécsatornájával mi is szerződtünk, így a Chelsea vagy a Manchester United nálunk vannak" - meséli Horvát. Idén tavasszal lehet "indulni" a német bajnokság meccseinek jogáért, de a spanyol pontvadászat közvetítése is utána dől el. A Sport Tv persze harcba száll ezekért, ugyanakkor az angol és az olasz bajnokik 2007. júniusáig biztosan a csatornánál vannak.
Január kilencedike óta megy a Sport1 Szlovákiában és Csehországban is, nagyjából 500 ezer háztartásban már fogható. Optikai kábelen már egy héttel korábban volt adás. Az Eurosport ott is konkurencia, de mellette vannak még sportadók: ám azokon inkább a jégkorong dominál, így focival még lehet valamit keresni. A Sport Tv ugyanazzal a cseh céggel szerződött, amely az Eurosport "hangjait" adja, így ismert, jó szakemberek kommentálják a cseh és szlovák Sport1-adásokat is. Most még cseh nyelven megy minden, de hosszabb távon az a terv, hogy harminc százalékban szlovák legyen a kommentár. A felirat cseh, jelen állás szerint marad is.
Felmérések bizonyítják, hogy egyre növekszik a női nézők száma, noha a Sport Tv célközönsége egyértelműen a kábeles háztartásban élő, 18 és 49 éves kor közti férfiember. A nők a jelek szerint követik a focimeccseket (talán sokan egy-egy jóképű, markáns vonásokkal rendelkező csatár miatt kezdik el nézni a meccseket), egyre többet néznek bokszot, sőt, a motorsportok esetében is viszonylag magas a női nézők száma.
Horvát János szerint igen sajátos világ ez, ahol nagyon komoly a szakmai önkontroll, a kommentátorok meg szabad időben, akár kávézgatás közben is tréfásan vizsgáztatják egymást azzal, hogy régi meccsek góllövőit sorolják fel. A munkatársak tisztelik egymást, és hűségesek is a csatornához, mert ebből a csapatból senki nem ment át az új sporttévéhez. "Szerintem a jövőben lesz 1-2 nagy sportcsatorna, mellette pedig lesznek külön fizetős adók, ahol a sportkedvelők csak bokszot vagy éppen csak motorsportot nézhetnek. A piac most van átalakulóban. Mi a két csatornával 4,6 százalékot viszünk el heti átlagban, célcsoportunkban, a kábeles háztartásban élő, 18-49 éves férfinézőknél, ez szerintem jó teljesítmény" - véli a Sport Tv elnöke.
A nézettségről pár szó: a csatorna nyilván csak a kábeles háztartásokban fogható adókkal méri össze magát, a 18 és 49 éves kor közti férfiaknál pedig előkelő helyen áll. Január 8-án, vasárnap például a három nagy (RTL, TV2, MTV) után a negyedik helyet csípte meg, kereken ötszázalékos közönségaránnyal, ezzel még a Viasatot is felülmúlta (ebben a kategóriában, persze). Ha a kábeles, teljes lakosságot nézzük, akkor a Sport1 elé furakodott még nézettségben a Viasat, a Duna tévé és az m2. Egy nappal korábban, január 7-én, szombaton célközönségénél hasonló eredményt ért el a csatorna: de az egyes 4,7 százalékos közönségaránya mellett ott a Sport2 2,4 százaléka is.
Mit hol láthatunk?
A jelek szerint a Eurosport és a Sport Tv nem zavarják túlzottan egymás köreit, hiszen előbbi csak ismétléseket ad a nemzeti bajnokságokból, viszont erős Tour de France-ban, ugyanakkor a nagy tenisztornák közvetítési joga is náluk van. Szabó Gábor, a kommentátorok vezetője nem szereti az összehasonlítást.
"Mi nem tekintjük ezt versenynek. A mi csatornánk programok széles skálájával csábít, nálunk sokkal kevesebb a foci. Nézhetjük persze versenynek is, más sportágakban nagyon komoly az ajánlatunk" - mondta.
A közel 30 országban fogható Eurosport pont tíz éve indult, hétfőn lesz az évforduló - ezt azzal ünneplik, hogy minden perc magyarul fog menni. 11-12 állandó kommentátorral dolgoznak, de várhatóan a kollektíva 8-10 fővel bővül a közeljövőben.
"A UPC Directen fogható már a Eurosport 2, egyelőre angolul. Várható, hogy előbb-utóbb magyarul is megszólal. Elindult már nálunk egy szakkommentátor-képzés, a legjobbak pedig munkát kaphatnak nálunk - amennyiben tényleg elindul a magyar Eurosport 2" - tette hozzá Szabó.
Program akad bőven, téli olimpia 24 órában, Tour de France, Giro d'Italia, Vuelta a Espana, atlétikai Eb, úszó-Eb, kajak-kenu vb. Szinte az összes téli sport nagy versenyei itt mennek, de focit is ad a csatorna, így például az Afrika-kupa meccseit is itt látni.
A négy legnézettebb magyar csatorna (RTL Klub, TV2, MTV, Viasat 3) közül csak az MTV ad MotoGP-világbajnokságot (Talmácsival), téli olimpiát, kézilabda-Eb-t, de a köztévé sportban amúgy is igen erős. Az RTL Klub inkább bokszra, Forma-1-re és focira fókuszál, a TV2-n pedig még kevesebb a sportos tartalom.
Mit ad Kokó és az új Sport Klub?
Az angol nyelvű Eurosport 2 mellett új adó az IKO Kábeltévé Kft. - Közép-Európa egyik legnagyobb kábeles műsorszolgáltató cége - által 2006. január 2-án indított Sport Klub. A médiacég 2003 óta van jelen a kábeles műsorszolgáltatói piacon Cool és Film+ csatornáival, és az eltelt 3 évben több mint 5 millió előfizetőt gyűjtött össze. A cég jelen van Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában, Romániában és Szerbiában. A Sport Klub az újdonságok mellett exkluzív tartalmat is kínál nézőinek. Kökény Tamás, az M+-t és az F+-t működtető Iko Romania ügyvezető igazgatója elmondta, hogy valóban december elejére tervezte az új sportcsatorna a startot, de különféle technikai problémák, nehézségek (kódváltás) miatt csúszott a kezdés.
A jelen állás szerint csak itt látható majd a 2006-os futball-világbajnokság mind a 64 mérkőzése, miközben minden eddiginél több magyar futballbajnokit közvetít majd a csatorna a Borsodi Ligából. Ennek megfelelően a csatorna bevezető szakaszban van, gyakran régebbi futballmérkőzéseket ad - igazából nyáron kerül majd az érdeklődés középpontjába, hiszen a focivébén még egy Elefántcsontpart - Szerbia és Montenegró meccs is elképesztően izgalmas lehet, talán még jobb is, mint egy nyögvenyelős, 1-0-s német győzelem. A világbajnokság meccseit az RTL Klub vitte el ugyan, de nem fér el az összes találkozó egy adón - élőben meg pláne nem, hiszen lesz olyan, mikor ugyanazon időpontban kezdődik két összecsapás. Ahelyett, hogy az RTL "leadta" volna a számára kevésbé fontos meccseket egy rivális, országos adónak, inkább létrehozott egy sportcsatornát, ami persze a világbajnokság nélkül is talán létrejött volna. Információink szerint sok kábelszolgáltató vette fontolóra, hogy a nyári időszakra külön kifizeti a csatorna díját, de kérdéses, hogy ilyen megoldásnak van-e realitása. Legfontosabb nyilván a nézők érdeke lenne, hogy minél többen láthassák ne csak az argentin-hollandot, hanem az Irán-Mexikót is.
A Sport Klub sugározza majd élőben a brazil futballbajnokság és a Copa America mérkőzéseit is. Élőben közvetíti a csatorna a kosárlabda-Euroliga férfimeccseit, elsősorban persze Dávid Kornél, Németh István csapatainak összecsapásait, valamint az ATP Masters férfi versenyeit, amely a férfi teniszezők 10 legnagyobb tornája - a Grand Slam versenyek mellett. A technikai sportok is jelen lesznek, DTM, AMA Supercross, Superbike és IndyCar futamok formájában. Profiboksz: többek közt az RTL Box Klub klasszikusait, Kovács Kokó István, Erdei Zsolt és Kótai Mihály emlékezetes meccseit is leadják.
Az RTL Klub sportszerkesztői biztosítják a szakmai hátteret. A Sport Klub népszerűsítésében a csatorna felkérésére Kovács Kokó István főszerepet vállalt. "Én leszek a csatorna arca, hangja, ami igen megtisztelő és komoly feladat. A napi munkában ez annyit jelent, hogy küzdősportokat közvetítek, ekkor én vagyok a kommentátor. Ezenfelül a promócióban való aktív részvételt is elvárják tőlem. Az új sportcsatorna körüli teendőim mellett a Havazin című műsort is viszem tovább az RTL Klubon, ugyanakkor a Reggelinél már így is túl sokan voltunk. Mivel most sokkal több munkám lett, nem bánom annyira, hogy a megújult Reggeli nélkülem megy tovább" - válaszolta kérdéseinkre.
|